• Imprimeix

La consellera Borràs inaugura el Servei d’Intermediació en Deutes de l’Àmbit de l’Habitatge (SIDH) de Santa Perpètua de Mogoda

El nou punt d’Intermediació de l'Habitatge atendrà els veïns de Palau-Solità i Plegamans i Polinyà. El servei té com a objectiu evitar la pèrdua de l’habitatge principal i prevenir situacions d’emergència habitacional i de risc d'exclusió residencial

05/05/2017 18:05
La consellera Borràs inaugura el Servei d’Intermediació en Deutes de l’Àmbit de l’Habitatge (SIDH) de Santa Perpètua de Mogod

La consellera de Governació, Administracions Públiques i Habitatge, Meritxell Borràs, i l’alcaldessa de Sant Perpètua de Mogoda, Isabel Garcia, han inaugurat oficialment el Servei d’Intermediació en Deutes de l’Àmbit de l’Habitatge (SIDH) de Santa Perpètua de Mogoda, que atendrà els veïns del municipi i també els de Palau-Solità i Plegamans i Polinyà.

Borràs ha explicat que aquest nou punt SIDH és una prova més d’aquesta feina que “des del Govern de la Generalitat s’està fent de forma molt intensa per mediar amb les entitats financeres i trobar solucions als problemes d’endeutament de les famílies de Catalunya”. En aquesta línia ha fet valer el servei de l’Ofideute de la Generalitat i la feina conjunta amb les administracions a través d’aquests punts SIDH que l’any passat “van atendre a la demarcació de Barcelona més de 4.200 famílies”.

L’acte ha comptat amb la presència del secretari d’Habitatge i Millora Urbana de la Generalitat de Catalunya, Carles Sala; el diputat d’Urbanisme i Habitatge de la Diputació de Barcelona, Josep Ramon Mut, i de la representant de la junta de govern del Col·legi d’Advocats de Sabadell i presidenta de la comissió del TOAD, Eulàlia Barros.

Aquest SIDH funciona a Santa Perpètua de Mogoda des del passat mes d’abril, i es tracta d’un servei que ofereix de forma gratuïta assessorament i intermediació per a les persones que tinguin dificultats per afrontar els deutes relacionats amb el seu habitatge habitual, ja siguin deutes derivats de la hipoteca o del lloguer, o bé que es trobin en altres situacions que suposin la pèrdua de l’habitatge. L’objectiu és evitar la pèrdua de l’habitatge principal i prevenir situacions d’emergència habitacional i de risc d'exclusió residencial. El Servei el presten conjuntament l’Agència Catalana de l’Habitatge, a través d’Ofideute, i la Diputació de Barcelona, amb la col·laboració del Col·legi d’Advocats de Sabadell.

Ofideute, que és un servei que ofereix l'Agència de l'Habitatge de Catalunya de la Generalitat, es va crear l'any 2010 per pal·liar els efectes de la crisi en l'àmbit de l'habitatge i evitar l'exclusió social per motiu residencial. Des de llavors, treballa per estendre la mediació entre els particulars i les entitats bancàries als municipis.

El desembre de 2012 la Generalitat i la Diputació van signar un conveni per coordinar els serveis de mediació hipotecària amb què comptaven les dues administracions. Amb la signatura d'aquest conveni, el servei Ofideute es coordina amb el SIDH de la Diputació per oferir un servei de proximitat a la ciutadania.

Els 37 punts SIDH que actualment hi ha en funcionament a la demarcació de Barcelona han atès aquest 2016 a més de 4.200 famílies, i el 63,4% de les propostes d’intermediació amb les entitats financeres han estat acceptades.

Els punts SIDH en funcionament, que en molts casos són d’abast supramunicipal o comarcal, estan ubicats als següents municipis: Igualada, Vilanova i la Geltrú, Sant Sadurní d’Anoia, Vilafranca del Penedès, Berga, l'Hospitalet de Llobregat, Sant Adrià del Besòs, Santa Coloma de Gramenet, Arenys de Mar, Castelldefels, el Prat de Llobregat, Viladecans, Gavà, Sant Boi de Llobregat, Manresa (dos punts SIDH), Vic, Manlleu, Granollers, Mollet del Vallès, Sant Celoni, Caldes de Montbui, Mataró, Premià de Mar, Martorell, Sant Feliu de Llobregat (dos punts SIDH), Esplugues de Llobregat, Barberà del Vallès, Montcada i Reixac, Terrassa, Sant Cugat del Vallès, Castellar del Vallès, Santa Perpètua de Mogoda, Garraf, Calella i Baix Montseny. Tots ells se sumen a la xarxa Ofideute, que té 75 punts d’atenció a tot el territori. 

Procediment d’atenció ciutadana

El servei es presta a l’Oficina Local d’Habitatge de l’Ajuntament dimarts i dijous de 10 a 14 hores. Una vegada feta la comprovació de les condicions d'accés (ser propietaris d'un únic habitatge que s'utilitzi com a habitatge principal i no poder afrontar el pagament de la hipoteca), els sol·licitants són entrevistats per la persona lletrada especialitzada, que fa una proposta de modificació de les condicions del deute. Aquesta proposta és tramesa a Ofideute, que fa la mediació amb l'entitat financera corresponent.